Menü bezárása

Ingatlan Kalkulátorok Cég Gyakori kérdések

Ügyvédi díjak - Miben tud segíteni egy ingatlan jogász?

Közzétéve:2021.11.21
Frissítve:2021.11.22

Ingatlan adásvétel vagy ajándékozás kapcsán ügyvéd segítségét kell kérnünk, ugyanis a jelenleg hatályos szabályok szerint érvényes ingatlan adásvételi szerződés ilyen ügyletek esetében kizárólag ügyvéd közreműködésével készülhet, csak az ügyvéd (vagy közjegyző) által ellenjegyzett okiratot fogadja el a kormányhivatal az ingatlan bejegyzéséhez. De lássuk, milyen ügyekben kérhetjük az ügyvéd segítségét és hogyan is néz ki egy adásvételi szerződés elkészítésének menete.

 

Alapok

 

Ingatlannak tekinthető jogi értelemben a föld, és mindaz, ami azzal tartósan egybe van építve, azaz a termőföld, lakóház és egy társasházi lakás, nyaraló vagy garázs. Mindezekre az ingatlanokra speciális szabályok vonatkoznak, amelyeket összefoglalóan ingatlanjognak hívunk. Az általános rendelkezéseket a Polgári Törvénykönyv tartalmazza.

 

Lényeges tudni, hogy az adásvételi szerződés megkötésével még nem szerzünk tulajdonjogot semmilyen ingatlanon, ahhoz az szükséges, hogy a tulajdonjogunkat bejegyezzék az ingatlan - nyilvántartásba.  Az ingatlan - nyilvántartásra szintén külön szabályokat kell alkalmazni, ez egyrészt az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvényt, másrészt a törvény végrehajtására kiadott 109/1999. (XII. 29.) FVM rendeletet jelenti.

 

Ügyvédi Díjak, költségek

 

Az ügyvédi díjak mindig igazodnak az ingatlan vételárához, értelemszerűen minél drágábban vásárolunk, annál magasabb lesz az ügyvédi munkadíj. Konkrétumot azonban nem lehet megjelölni, mivel a Budapesti Ügyvédi Kamara állásfoglalása szerint a vonatkozó kamarai szabályzat  kifejezetten tiltja a konkrét ügyvédi munkadíj közzétételét, emiatt érdemes előzetesen érdeklődni a fizetnivalóról közvetlenül az ügyvédtől.


Az ügyvédi díjak ettől függetlenül általában az ingatlan vételár 0.3-0.5 % körül alakulnak.


Például egy 50.000.000 forintos ingatlan adásvétel esetén az ügyvédi díj 150.000 - 250.000ft között alakul


Ügyvédi Óradíj

Bizonyos esetekben a jogi konzultáció első 30 perce díjmentes, viszont a továbbiakban átlagosan 12.500 Ft - 25.000 Ft óradíjat kell fizetni.


 

Adófizetésre az eladót kötelezik a szabályok, mivel ő szerez az ügylettel jövedelmet, a vevőt pedig illetékfizetésre kötelezi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a vagyonszerzése után. Mind az ingatlan adó, mind az illeték összegének meghatározásához találunk kalkulátort az interneten, de az ügyvédtől is kérhetünk tájékoztatást erre vonatkozóan.

 

Az ingatlan - nyilvántartásra vonatkozó díjakat jogszabály határozza meg:

-        tulajdoni lap első része magánszemélyeknek havonta 20 alkalommal ingyenes,

-        a nem hiteles tulajdoni lap teljes változata 1.000.- Ft és tartalmazza az első rész mellett, a második és harmadik részt is:

-        a nem hiteles tulajdoni lap szemle változata 1.000.- Ft és tartalmazza az első rész mellett, a második részt is,

-        elektronikusan hiteles tulajdoni lap teljes változata 3.600.- Ft és tartalmazza az első rész mellett, a második és harmadik részt is,

-        elektronikusan hiteles tulajdoni lap szemle változata 3.600.- Ft és tartalmazza az első rész mellett, a második részt is,

-        nem hiteles térképmásolat 2.400.- Ft,

-        az elsőfokú eljárás díja 6.600.- Ft/ingatlan,

-        jelzálogjog bejegyzése 12.600.- Ft/ingatlan,

-        jelzálogjog törlése 6.600.- Ft/ingatlan,

-        sürgősségi eljárás díja 10.000.- Ft/ingatlan.

 

Jellemző ingatlanjogi ügytípusok

 

Nyilván az ingatlan adásvétel a leggyakoribb ügytípus, amely esetében általában a vevő választja ki az ügyvédet.

Ezen kívül van még néhány ügy, amely tipikusan ingatlanjogi természetű és sokszor megjelenik:

-        közös tulajdonban lévő ház, lakás, egyéb ingatlan jogi problémái, a közös tulajdonnal kapcsolatos jogviták, a közös tulajdon megszüntetése,

-   társasház alapítása, társasházi alapító okirat megszerkesztése, társasházak szervezeti- és működési szabályzatának elkészítése, társasházak működésével kapcsolatos tanácsadás, társasházak jogi képviselete,

-        használati és haszonélvezeti jog alapítása és haszonélvezeti jog megszüntetése, ingatlanokkal összefüggő szolgalmi jog,

-        bérleti és használati szerződés készítése,

-        birtokviták,

-        elbirtoklással kapcsolatos ügyek.

 

De kérhetjük ingatlanjogi jogász segítségét az alábbiakban is:

-        teljes körű ingatlanjogi tanácsadás,

-        a tulajdoni lap értelmezése, lekérése

-        az ingatlan jogi helyzetének alapos vizsgálata,

-        az ügyelettel kapcsolatban esetlegesen szükségessé váló egyéb okiratok megszerkesztése,

-        a foglaló átadásáról-átvételéről szóló okirat megszerkesztése,

-        az elővásárlási jogról lemondó nyilatkozatok elkészítése,

-        hitel, kölcsön, vagy családi otthonteremtési kedvezmény igénybevétele esetén a hitelező bank elvárásainak megfelelő okiratok szerkesztése,

-        az adásvételi szerződés, vagy ajándékozási szerződés tervezetének határidőben történő elkészítése, és az ügyfelek részére történő előzetes megküldése,

-        az ingatlan adásvétel, vagy ingatlan ajándékozás kapcsán felmerülő adó– és illeték fizetésére vonatkozó jogi tájékoztatás, tanácsadás, kedvezmények vizsgálata,

-        az ingatlan-nyilvántartási kérelem előkészítése, ingatlan - nyilvántartás felé történő benyújtása

-        előszerződés szerkesztése, amely a foglaló és az adásvétel jövőbeni részleteit rögzíti (foglaló átvételéhez ne használjunk átvételi elismervényt, vagy előszerződésben vagy adásvételi szerződésben rögzítsük azt).

 

A fenti ügyek kapcsán is fontos, hogy az ügyvéd kötelessége mindkét oldal érdekeinek szem előtt tartása. E körben kötelessége a mindenre kiterjedő részletes tájékoztatás, a szerződés pontos megfogalmazása, annak áttekinthető és egyértelmű megszerkesztése.

 

 

 

Az ingatlan adásvétel folyamata

 

Általában a megbízással egyidőben az ügyvéd bekéri a szerződés szerkesztéséhez szükséges adatokat:

-        a szerződő felek (eladó(k), vevő(k), haszonélvező(k), ajándékozó(k)  és megajándékozott(ak)) érvényes okmányai,

-        neveik,

-        születési neveik,

-        születési helyük és idejük,

-        anyai születési név,

-        lakcímeik,

-        személyi igazolvány számaik,

-        lakcímkártya száma,

-        személyi azonosító számaik,

-        adóazonosító jeleik,

-        állampolgárságaik.

 

Nem természetes személy (gazdasági társaság, szövetkezet, stb.) esetén:

-        név, rövidített név,

-        székhely,

-        azonosító okirat (cégkivonat) száma,

-        nyilvántartási szám (cégjegyzékszám),

-        KSH szám.

 

Az ingatlannal kapcsolatban:

-        ingatlan helyrajzi száma,

-        ingatlan címe.

 

Továbbá szükséges:

-        a teljes vételár (ellenérték) összege,

-      foglaló vagy előleg összege (érdemes a foglalót részesíteni előnyben, hiszen az tekinthető igazán biztosítéknak, az előleg az adásvételi szerződés meghiúsulása esetén visszajár),

-        fizetési ütemezés (összegek, határidők),

-        az utolsó vételárrész megfizetésének határideje,

-        átutalásos fizetési mód esetén a bankszámlaszám (a tulajdonos és bankszámlaszám megjelölésével),

-        hitelből történő finanszírozás esetén a finanszírozó bank megjelölése,

-        a birtokbaadás (kulcsátadás) határideje,

-        az energetikai tanúsítvány száma. 

 

Mindezek megadása után az ügyvéd előkészíti a szerződést és megküldi előzetes véleményezésre az érintetteknek. A szükséges javításokat így időben el tudja végezni, és a szerződés aláírásakor már csak a szerződés ismertetése, értelmezése marad, amely így gördülékenyen zajlik. Ügyvédet az ingatlan elhelyezkedésétől függetlenül választhatunk, ebben nincs jogszabályi megkötés.

 

 

Az energetikai tanúsítvány

 

A tulajdonos (azaz az eladó) kötelessége az energetikai tanúsítvány elkészíttetése eladás, bérbeadás vagy használatbavétel esetén. Adásvétel esetén az eladó a dokumentumot vagy annak másolatát átadja a vevőnek, és ahogy azt a fentiekben írtuk a tanúsítvány számát az adásvételi szerződésben rögzíteni kell.

 

Az energetikai tanúsítvány 10 évig érvényes, azonban ha időközben átépítést végeznek és így a rendeleti energiaosztálya változik, akkor újra el kell készíteni a tanúsítványt vagy a korábbit kell módosítani.

 

Amennyiben további kérdésed lenne vagy ingatlan jogászra lenne szükséged, keress minket a Kapcsolat menüpontban szereplő elérhetőségeken!

195

Szólj hozzá te is !

Hozzászólások.

Kérjük vedd figyelembe, hogy hozzászólásod csak moderáció után jelenik meg az oldalon.

Olvassa el a többi cikkünket is legyen tájékozott
Köszönjük a kommented, moderálás után megjelenítjük