Menü bezárása
Konzultáció Ingatlanod értéke Kalkulátorok Miben tudunk segíteni Gyík Befektetőknek Bejelentkezés

Ügyvédi díjak - Miben tud segíteni egy ingatlan jogász?

Közzétéve:2021.11.21
Frissítve:2021.11.22

Ingatlan adásvétel vagy ajándékozás kapcsán ügyvéd segítségét kell kérnünk, ugyanis a jelenleg hatályos szabályok szerint érvényes ingatlan adásvételi szerződés ilyen ügyletek esetében kizárólag ügyvéd közreműködésével készülhet, csak az ügyvéd (vagy közjegyző) által ellenjegyzett okiratot fogadja el a kormányhivatal az ingatlan bejegyzéséhez. De lássuk, milyen ügyekben kérhetjük az ügyvéd segítségét és hogyan is néz ki egy adásvételi szerződés elkészítésének menete.

 

Alapok

 

Ingatlannak tekinthető jogi értelemben a föld, és mindaz, ami azzal tartósan egybe van építve, azaz a termőföld, lakóház és egy társasházi lakás, nyaraló vagy garázs. Mindezekre az ingatlanokra speciális szabályok vonatkoznak, amelyeket összefoglalóan ingatlanjognak hívunk. Az általános rendelkezéseket a Polgári Törvénykönyv tartalmazza.

 

Lényeges tudni, hogy az adásvételi szerződés megkötésével még nem szerzünk tulajdonjogot semmilyen ingatlanon, ahhoz az szükséges, hogy a tulajdonjogunkat bejegyezzék az ingatlan - nyilvántartásba.  Az ingatlan - nyilvántartásra szintén külön szabályokat kell alkalmazni, ez egyrészt az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvényt, másrészt a törvény végrehajtására kiadott 109/1999. (XII. 29.) FVM rendeletet jelenti.

 

Ügyvédi Díjak, költségek

 

Az ügyvédi díjak mindig igazodnak az ingatlan vételárához, értelemszerűen minél drágábban vásárolunk, annál magasabb lesz az ügyvédi munkadíj. Konkrétumot azonban nem lehet megjelölni, mivel a Budapesti Ügyvédi Kamara állásfoglalása szerint a vonatkozó kamarai szabályzat  kifejezetten tiltja a konkrét ügyvédi munkadíj közzétételét, emiatt érdemes előzetesen érdeklődni a fizetnivalóról közvetlenül az ügyvédtől.


Az ügyvédi díjak ettől függetlenül általában az ingatlan vételár 0.3-0.5 % körül alakulnak.


Például egy 50.000.000 forintos ingatlan adásvétel esetén az ügyvédi díj 150.000 - 250.000ft között alakul


Ügyvédi Óradíj

Bizonyos esetekben a jogi konzultáció első 30 perce díjmentes, viszont a továbbiakban átlagosan 12.500 Ft - 25.000 Ft óradíjat kell fizetni.


 

Adófizetésre az eladót kötelezik a szabályok, mivel ő szerez az ügylettel jövedelmet, a vevőt pedig illetékfizetésre kötelezi a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a vagyonszerzése után. Mind az ingatlan adó, mind az illeték összegének meghatározásához találunk kalkulátort az interneten, de az ügyvédtől is kérhetünk tájékoztatást erre vonatkozóan.

 

Az ingatlan - nyilvántartásra vonatkozó díjakat jogszabály határozza meg:

-        tulajdoni lap első része magánszemélyeknek havonta 20 alkalommal ingyenes,

-        a nem hiteles tulajdoni lap teljes változata 1.000.- Ft és tartalmazza az első rész mellett, a második és harmadik részt is:

-        a nem hiteles tulajdoni lap szemle változata 1.000.- Ft és tartalmazza az első rész mellett, a második részt is,

-        elektronikusan hiteles tulajdoni lap teljes változata 3.600.- Ft és tartalmazza az első rész mellett, a második és harmadik részt is,

-        elektronikusan hiteles tulajdoni lap szemle változata 3.600.- Ft és tartalmazza az első rész mellett, a második részt is,

-        nem hiteles térképmásolat 2.400.- Ft,

-        az elsőfokú eljárás díja 6.600.- Ft/ingatlan,

-        jelzálogjog bejegyzése 12.600.- Ft/ingatlan,

-        jelzálogjog törlése 6.600.- Ft/ingatlan,

-        sürgősségi eljárás díja 10.000.- Ft/ingatlan.

 

Jellemző ingatlanjogi ügytípusok

 

Nyilván az ingatlan adásvétel a leggyakoribb ügytípus, amely esetében általában a vevő választja ki az ügyvédet.

Ezen kívül van még néhány ügy, amely tipikusan ingatlanjogi természetű és sokszor megjelenik:

-        közös tulajdonban lévő ház, lakás, egyéb ingatlan jogi problémái, a közös tulajdonnal kapcsolatos jogviták, a közös tulajdon megszüntetése,

-   társasház alapítása, társasházi alapító okirat megszerkesztése, társasházak szervezeti- és működési szabályzatának elkészítése, társasházak működésével kapcsolatos tanácsadás, társasházak jogi képviselete,

-        használati és haszonélvezeti jog alapítása és haszonélvezeti jog megszüntetése, ingatlanokkal összefüggő szolgalmi jog,

-        bérleti és használati szerződés készítése,

-        birtokviták,

-        elbirtoklással kapcsolatos ügyek.

 

De kérhetjük ingatlanjogi jogász segítségét az alábbiakban is:

-        teljes körű ingatlanjogi tanácsadás,

-        a tulajdoni lap értelmezése, lekérése

-        az ingatlan jogi helyzetének alapos vizsgálata,

-        az ügyelettel kapcsolatban esetlegesen szükségessé váló egyéb okiratok megszerkesztése,

-        a foglaló átadásáról-átvételéről szóló okirat megszerkesztése,

-        az elővásárlási jogról lemondó nyilatkozatok elkészítése,

-        hitel, kölcsön, vagy családi otthonteremtési kedvezmény igénybevétele esetén a hitelező bank elvárásainak megfelelő okiratok szerkesztése,

-        az adásvételi szerződés, vagy ajándékozási szerződés tervezetének határidőben történő elkészítése, és az ügyfelek részére történő előzetes megküldése,

-        az ingatlan adásvétel, vagy ingatlan ajándékozás kapcsán felmerülő adó– és illeték fizetésére vonatkozó jogi tájékoztatás, tanácsadás, kedvezmények vizsgálata,

-        az ingatlan-nyilvántartási kérelem előkészítése, ingatlan - nyilvántartás felé történő benyújtása

-        előszerződés szerkesztése, amely a foglaló és az adásvétel jövőbeni részleteit rögzíti (foglaló átvételéhez ne használjunk átvételi elismervényt, vagy előszerződésben vagy adásvételi szerződésben rögzítsük azt).

 

A fenti ügyek kapcsán is fontos, hogy az ügyvéd kötelessége mindkét oldal érdekeinek szem előtt tartása. E körben kötelessége a mindenre kiterjedő részletes tájékoztatás, a szerződés pontos megfogalmazása, annak áttekinthető és egyértelmű megszerkesztése.

 

 

 

Az ingatlan adásvétel folyamata

 

Általában a megbízással egyidőben az ügyvéd bekéri a szerződés szerkesztéséhez szükséges adatokat:

-        a szerződő felek (eladó(k), vevő(k), haszonélvező(k), ajándékozó(k)  és megajándékozott(ak)) érvényes okmányai,

-        neveik,

-        születési neveik,

-        születési helyük és idejük,

-        anyai születési név,

-        lakcímeik,

-        személyi igazolvány számaik,

-        lakcímkártya száma,

-        személyi azonosító számaik,

-        adóazonosító jeleik,

-        állampolgárságaik.

 

Nem természetes személy (gazdasági társaság, szövetkezet, stb.) esetén:

-        név, rövidített név,

-        székhely,

-        azonosító okirat (cégkivonat) száma,

-        nyilvántartási szám (cégjegyzékszám),

-        KSH szám.

 

Az ingatlannal kapcsolatban:

-        ingatlan helyrajzi száma,

-        ingatlan címe.

 

Továbbá szükséges:

-        a teljes vételár (ellenérték) összege,

-      foglaló vagy előleg összege (érdemes a foglalót részesíteni előnyben, hiszen az tekinthető igazán biztosítéknak, az előleg az adásvételi szerződés meghiúsulása esetén visszajár),

-        fizetési ütemezés (összegek, határidők),

-        az utolsó vételárrész megfizetésének határideje,

-        átutalásos fizetési mód esetén a bankszámlaszám (a tulajdonos és bankszámlaszám megjelölésével),

-        hitelből történő finanszírozás esetén a finanszírozó bank megjelölése,

-        a birtokbaadás (kulcsátadás) határideje,

-        az energetikai tanúsítvány száma. 

 

Mindezek megadása után az ügyvéd előkészíti a szerződést és megküldi előzetes véleményezésre az érintetteknek. A szükséges javításokat így időben el tudja végezni, és a szerződés aláírásakor már csak a szerződés ismertetése, értelmezése marad, amely így gördülékenyen zajlik. Ügyvédet az ingatlan elhelyezkedésétől függetlenül választhatunk, ebben nincs jogszabályi megkötés.

 

 

Az energetikai tanúsítvány

 

A tulajdonos (azaz az eladó) kötelessége az energetikai tanúsítvány elkészíttetése eladás, bérbeadás vagy használatbavétel esetén. Adásvétel esetén az eladó a dokumentumot vagy annak másolatát átadja a vevőnek, és ahogy azt a fentiekben írtuk a tanúsítvány számát az adásvételi szerződésben rögzíteni kell.

 

Az energetikai tanúsítvány 10 évig érvényes, azonban ha időközben átépítést végeznek és így a rendeleti energiaosztálya változik, akkor újra el kell készíteni a tanúsítványt vagy a korábbit kell módosítani.

 

Amennyiben további kérdésed lenne vagy ingatlan jogászra lenne szükséged, keress minket a Kapcsolat menüpontban szereplő elérhetőségeken!

195

Írjon Nekünk

Miben tudunk segíteni?


Kapcsolatfelvétel

Jelenleg csak budapesti és pest megyei ingatlanok értékesítését tudjuk vállalni!

Megtekintettem és elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.

Kapcsolatfelvétel

Csak Budapesten és Pest megyében tudunk megbízásokat vállalni jelenleg.

Megtekintettem és elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.

Kapcsolatfelvétel

A konzultáció díja 50.000 Ft + áfa. Az összeget beszámítjuk, ha lesz közöttünk további együttműködés, tehát megbízást kapunk egy ingatlan eladására, vagy felkutatására.

Megrendelem a konzultációt, és várom a díjbekérőt, Valamint megtekintettem és elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.

Kapcsolatfelvétel

Csak Budapesten és Pest megyében tudunk megbízásokat vállalni jelenleg. Az értékmegállapítás díja 50.000 Ft + áfa. Természetesen az összeget beszámítjuk, amennyiben megbízást kapunk az ingatlan értékesítésére.

Megtekintettem és elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.

Kapcsolatfelvétel

Jelenleg csak budapesti és pest megyei ingatlanok értékesítését tudjuk vállalni!

Megtekintettem és elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.

Gyakori Kérdések.


Szólj hozzá te is !

Hozzászólások.

Kérjük vedd figyelembe, hogy hozzászólásod csak moderáció után jelenik meg az oldalon.

Olvassa el a többi cikkünket is legyen tájékozott
Köszönjük a kommented, moderálás után megjelenítjük